Bewust Leiderschap Magazine, editie 27, februari 2020

0
475

De eerste maand van het jaar 2020 ligt alweer achter ons. De start van 2020 was turbulent. Grote gebeurtenissen als het Coronavirus, de Brexit en de impeachmentprocedure van Trump vlogen aan ons voorbij.

Met vandaag de grote EU aankondiging van de Green Deal voor het klimaat en studenten-klimaat-protesten. Over de hele wereld was januari de warmste maand ooit.

De snelheid waarmee gebeurtenissen zich aandienen is groot. Dat geeft je te denken, over de betekenis van het fenomeen tijd. Is de tijd werkelijk zo lineair als we denken?

De werkelijkheid van de ‘vijfde dimensie’ zou ons hele perspectief wel eens flink kunnen opschudden. Waarbij de betekenis van ‘begrenzen’ en ‘zorgvuldigheid’ belangrijker lijken te worden.

Voor ons de aanleiding om ons te verdiepen in de winst van het klimaat. Je kunt er meer over lezen in deze nieuwsbrief.

we wensen je een mooie februari maand
Liefs Céleste en Rien

De winst van het klimaat

Versterken we klimaateffecten met onze gebondenheid aan winst?

Verheugd werd gereageerd, op de eerste kleurenfilm van de Elfstedentocht in 1954. Toen de winters nog winters waren en de Friese vaarten dik bevroren. Waarbij de nieuwslezer zich afvroeg, of we ooit nog een Elfstedentocht zullen meemaken.

Sommigen zullen het verdwijnen van de Elfstedentocht ervaren als een verlies. Voor anderen zijn de zachte winters juist een winst. Het is een mooi voorbeeld van de tegenstellingen, die het vraagstuk van klimaatverandering oproept.

Maar wanneer tegenstellingen tegenstanders worden, vertragen ze de oplossing van het probleem. De aarde helpt ons. Wil je weten hoe?

Het begint met inzicht in de relatie tussen klimaat en winst

Op het eerste gezicht lijken klimaat en winst hun eigen oorsprong te hebben. Want het klimaat is van de planeet en winst is van de mens. Dat ze elkaar beïnvloeden is wel duidelijk. Daarna wordt het ingewikkeld.

Wij mensen leven in een tijd, waarin we gewend zijn om te denken vanuit macht en onmacht. Zitten we in de onmacht, dan vinden we het eerlijk dat de machthebber het probleem oplost. Hebben wij de macht, dan vinden we het eerlijk, om onze eigen problemen op te lossen.

Het klimaat is veel ouder dan de mensheid. Bovendien snappen we nauwelijks hoe het werkt. Je zou kunnen zeggen dat het klimaat de ‘macht’ heeft en dat mensen in de onmacht zitten.

De mens zit in de onmacht

Kenmerken van het ervaren van onmacht zijn: – hopen dat iets zichzelf oplost, – afwachten, – onderling mopperen, – een gevoel dat het probleem te groot is, om op te kunnen lossen.
– meevallers groter maken dan ze zijn en – het ontstaan van verzet.

Allemaal kenmerken, die we tegenkomen in het klimaatvraagstuk. Zo is de wetenschap al decennia lang aan het meten en rapporteren. Debatteren we over de vraag of het door de zon, of juist door de aarde komt, of dat het door de mens wordt veroorzaakt. Getroffenen mopperen op overheden en veel anderen gaan daar in mee.

Een gevoel van onmacht, dat zich vertaalt in enorm lange tijdsbestekken, die nodig lijken om het probleem op te lossen. En (met een knipoog), de afwijzing van Extinction Rebellion als potentieel terroristisch, maakt de ervaring van onmacht misschien wel compleet.

Hoe past winst hierbij?

In onze economie, kan met onmacht veel geld verdiend worden. Want Bijvoorbeeld bij schaarste (een vorm van onmacht) gaan de prijzen omhoog.

Wanneer we de relatie tussen onmacht en winst bekijken op het gebied van klimaat, dan vallen een aantal verschijnselen op hun plek.

  • CO2 compensatie kun je verkopen (zie bijvoorbeeld in de reisbranche)
  • Op grote schaal wordt er in de wereld gehandeld in co2 overschotten en tekorten.
  • De energietransitie creëert grote economische.
  • Enorme investeringen worden gedaan in wetenschappelijk onderzoek en advies.

Samengevat leidt klimaat-onmacht tot hogere winsten van bedrijven en instanties.

Hoe langer we onmacht ervaren, hoe hoger de winst

In onze maatschappij is onbewust een mechaniek ontstaan, dat ervoor zorgt dat we ons gevoel van onmacht, zo groot mogelijk maken. Waarbij meer bosbranden, meer overstromingen, hogere zeespiegels, sneller smeltende polen zorgen voor meer winst.

Met als mentale rechtvaardiging, dat zolang wij de macht niet hebben, we ons ook niet echt verantwoordelijk voelen voor de oplossing van het probleem. We doen ons best, maar op lange termijn, zijn wij toch maar kleine mensjes tegenover een veel machtigere planeet.

En toen kwam het hart erbij

Het bovenstaande verhaal lijkt geloofwaardig, wanneer je het bekijkt vanuit de onbewuste mens. Nu veranderen we het perspectief naar de bewuste mens. Daarvoor is het nodig dat we dit vraagstuk, afgestemd vanuit ons hart, bekijken.

De vraag wie de macht heeft, lijkt ineens als ‘sneeuw voor de zon’ te verdwijnen. Ook de discussies ‘wel of geen klimaatverandering’ en ‘door wie veroorzaakt’ zijn hier niet meer aan de orde.
Laten we gewoon de problemen oplossen.

Daarop dient de vraag zich aan, hoeveel winst we als mensheid eigenlijk nodig hebben?
Daar ligt namelijk de sleutel, naar de oplossing van het klimaatvraagstuk.

Hulp van de aarde

Om de klimaatproblemen op te lossen is veel geld nodig. Daarom groeit het belang bij snelle en zo goedkoop mogelijke oplossingen.

Die bereik je door de winst op het verkopen van angst te staken en de winst op werkelijke oplossingen te minimaliseren. Stel je eens voor, wat het effect zou zijn van een progressief oplopende winstbelasting.

Als het belang maar groot genoeg is, wordt de stap naar het hart vanzelf noodzakelijk.
En zo helpt de aarde met klimaatverandering, de mens met haar ontwikkeling. Waarmee de echte winst van het klimaat wel eens zichtbaar zou kunnen worden.

Met dank aan moeder aarde en een uitnodiging om te investeren in de ontwikkeling van je bewustzijn…

Onze lezing over dit thema

Op 19 en 26 februari organiseren we in de Werfeling een lezing naar aanleiding van dit artikel.

Je kunt het bijwonen via deze link

Ben je geïnteresseerd, heb je vragen of wil je er graag over meepraten, bezoek dan deze lezing. We vragen je tijdig aan te melden, in verband met een beperkt aantal plaatsen.

Rien Hagenaars is als eigenaar en begeleider binnen het Uniovision 5DBC concept werkzaam. Vanuit zijn ervaringen en visie schrijft hij artikelen. Het is zijn intentie om, vanuit het perspectief van bewustzijn, situaties en processen inzichtelijk te maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

3 × vijf =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.